DE ROMMELZOLDER
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

DE ROMMELZOLDER


 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Onverdoofd slachten

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 17  Volgende
AuteurBericht
m.
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:30

Wat zijn nu precies de regels?

Voorschrift uit de Koran (Soera 2:172-173)
O gij die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien de dank God, indien gij Hem alleen aanbidt. Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van God is afgeroepen, verboden. Maar hij die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want God is Vergevensgezind, Genadevol.

Bij halal slachten (Dhabiba) worden doorgaans onder meer de volgende regels in acht genomen:

Het dier moet gezond zijn en mag geen verwondingen hebben.

De slachtplaats moet rein zijn.

Het dier moet met respect en sympathie worden behandeld. Het slachtmes mag niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier worden geslepen.

Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.

Het slachten moet gebeuren door een praktiserende moslim, veelal een imam.

Voor de halssnede spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, en daarmee zijn dankbaarheid en respect voor Diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste.

Dier en slachter kijken in de richting van Mekka.

Een scherp voorwerp, meestal een mes, moet worden gebruikt om het dier met een enkele ononderbroken beweging te hals door te snijden, vlak onder het kaakbeen.

De volledige hals moet worden doorgesneden, dat wil zeggen de luchtpijp, de slokdarm, bloedvaten en de vier zenuwbanen naar de hersenen, maar het ruggemerg mag niet worden beschadigd.

Het dier moet volledig leegbloeden.


Voorschrift uit de Torah (Deut. 12:21)
...dan kunt u van uw rund- en kleinvee, dat de Eeuwige u gegeven heeft, slachten zoals ik u geboden heb...

Regels die worden toegepast voor de joodse rituele slachting, de Sjechita.

Het dier moet gezond zijn. Dieren die ziek zijn mogen niet geslacht worden.

Het dier mag niet in een stressvolle situatie gebracht worden.

De slachting moet worden uitgevoerd door hoog opgeleide slachters met jarenlange ervaring. In Nederland moet de slachter minimaal acht jaar ervaring hebben.

De slachter moet gecertificeerd zijn door een religieuze autoriteit.

In een vloeiende beweging moeten de luchtpijp, slokdarm, halsaders en halsslagaders doorgesneden worden. De slachting mag niet onderbroken worden. Het mes mag wel heen en weer bewogen worden.

De slachter mag geen druk uitoefenen en niet scheuren.

Het slachtmes moet vlijmscherp zijn en mag aan geen van de snijkanten oneffenheden vertonen.

Het dier moet op de meest effectieve plek een halssnede krijgen: hoger dan de longtoppen en onder het strottenhoofd.

Het slachtmes wordt voor en na de slachting van elk dier op gaafheid en op scherpte gecontroleerd.

Het dier moet volledig leegbloeden. Daarna wordt het vlees geweekt in water en gezouten om het laatste bloed te verwijderen.

Na de slachting worden de organen van het dier onderzocht op eventuele fatale ziekten, gebreken of beschadigingen. Als deze aanwezig zijn, wordt het dier afgekeurd.

Bepaalde bloedvaten, zenuwen en vetten moeten worden verwijderd. Deze komen veel voor aan de achterkant van het dier en zijn daar lastig te verwijderen. Het achterdeel van een dier wordt daarom niet gezien als kosjer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:32

(Reactie op de link van Marijke) Goed stukje. Alleen de alinea over pijn bij dieren is te weerleggen, dit is bewezen:

Onderzoek wijst uit: Rituele slacht doet dier pijn

Elsevier vrijdag 22 oktober 2010 18:09

Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen blijkt dat dieren die ritueel worden geslacht ongeveer 80 seconden lang pijn ervaren. Eerder werd aangenomen dat dieren geen pijn zouden voelen als beide halsslagaders tegelijk worden doorgesneden.

Een halalslagerij, waar dieren onverdoofd worden geslacht

Dat meldt de Volkskrant.

In Nederland moeten dieren worden verdoofd voor ze worden geslacht, maar er wordt een uitzondering gemaakt voor ritueel slachten. Zowel de islam als het Jodendom schrijven onverdoofd slachten voor. Dan wordt het dier met een scherp mes gedood.

Drie minuten
Onderzoeker Bert Lambooij heeft dieren met ECG-apparatuur uitgerust om te kunnen meten of ze pijn ervaren. 'Het dier lijdt tachtig seconden pijn als beide halsslagaders in een keer worden doorgesneden. In 8 procent van de gevallen wordt er één gemist en dan duurt het nog langer, twee tot drie minuten. Eigenlijk zou de tweede ader dan alsnog moeten worden doorgesneden, maar dat mag niet bij rituele slachting,' aldus de onderzoeker.

Volgens Abdulfatteh B. Al-Salah, de directeur van het bedrijf dat halalcertificeringen uitdeelt, mag een slager het dier wel een tweede keer aansnijden. Ook worden de meeste koeien wel verdoofd halal geslacht. Schapen worden nooit verdoofd.

Toen Albert Heijn in 2006 besloot halalvlees aan te bieden, zorgde dat voor maatschappelijke discussie. Leefbaar Rotterdam wond zich deze week op omdat volgens de partij in het stadhuis alleen maar halalvlees wordt aangeboden.

Door Marlou Visser
Terug naar boven Ga naar beneden
Tjaa
Admin



Aantal berichten : 5444
Registratiedatum : 16-09-10

Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:40

Qoute M
Citaat :
Wat zijn nu precies de regels?

Voorschrift uit de Koran (Soera 2:172-173)
O gij die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien de dank God, indien gij Hem alleen aanbidt. Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van God is afgeroepen, verboden. Maar hij die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want God is Vergevensgezind, Genadevol.

Ik heb er een stukje uitgehaald want anders wordt het zo lang
Het zijn een boel regels waar aan voldaan moet worden , klopt
Alleen en dat heeft Wipje al neergezet en ook gelezen en gehoord in de kamer dat het dier wel pijn lijdt ..
Maar goed dat is niet mijn vraag eigenlijk ...

Weet je ook waarom varkens niet gegeten worden , want uiteindelijk als we het op religie gooien zijn dat ook dieren van god

er word wel over rein heid van hetbeest gepraat etc , maar ik vind dat zo contra als je uitgaat van dat iedereen schepsels zijn van god

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:43

Dat is omdat een varken zn eigen stront eet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:45

Varkens zijn alleseters. Als je iemand vermoordt en het lijk in een varkensstal dumpt, niet in een megastal waar ze opgesloten zitten achter een hek, vind je er weinig van terug.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:51

Onverdoofd slachten - Pagina 8 577270 niet alleen varkens pagan, ken ook een paar gierige mensen die het doen...

Ben het met je eens hoor Tjaa, en zeker over de schepselen van God, die behoren goed verzorgd te worden als zijnde juist schepselen van God. Daarom ook mijn kreet, waar blijven de christenen nu met hun steun aan dierenmishandeling, oor mij vallen ook megastallen daaronder.

Na (mis)bruik goed weggooien, is dat dan geen doodzonde?
Terug naar boven Ga naar beneden
m.
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 11:56

mmmm. je hebt er wel heel veel uit gehaald zeg!
Jammer, want uit deze tekst bleek dat er in de religie wel degelijk oog is voor dierenleed.
Overigens zijn de rapporten uit Wageningen over dat dierenleed bij onverdoofd slachten ook niet onomstreden , men heeft een aantal wetenschappers die de andere kant aantonen gewoon buiten het onderzoek gelaten.
Verder heb ik bij het verborgen burka topic al een heel verhaal over dat slachten geplaatst en ga ik nu aan het werk.
dag
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 12:17

Heb ik wel gezien m.
Maar vind toch dat pijn en stress blijft. Pijn is met respect en gebed net zo voelbaar als zonder. Gezien ook het aantal dieren wat op die manier gedood wordt, is het haast onmogelijk het op de manier zoals beschreven in je stuk goed en zorgvuldig te doen.
De dieren moeten wachten. Ze horen/zien de lotgenoten en hun instict vertelt ze dat er iets helemaal fout gaat. Daarna worden ze gefixeerd (vastgebonden) Stress.
Dan de snede zelf die, zoals je leest in je stuk, gaat vaak mis, zodat de pijn en stress veel te lang duurt.
De berichten uit Wageningen ken ik. Maar, die zeiden ook indertijd dat intensieve veehouderij niet schadelijk is voor dieren, wat nu onweerlegbaar is tegengesproken, door die zelfde wetenschap.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 14 apr 2011, 14:50

Ik heb de afgelopen dagen er veel over gelezen, en ook het stuk, wat m. post.

In dat stuk wat m. post, staat dus ook weer, dat het dier gezond moet zijn, en geen stress mag hebben.
Wáár, in deze overvolle dichtbevolkte westerse wereld met al zijn tegengestelde belangen, zijn er nog dieren die helemaal gezond en zonder stress zijn.
Volgens mij trof je die alleen maar aan in vroeger tijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyzo 17 apr 2011, 10:25

Dat is waar Marya. Biologisch gehouden dieren krijgen geen AntiBiotica om harder te groeien.

De reinheid waarover gesproken wordt als excuus voor onverdoofd slachten heeft te maken met het feit dat mensen vanuit hun geloof geen bloed mogen drinken. Bloed is volgens de bijbel onrein en mag niet door mensen geconsumeerd worden. Dit komt nog voort uit de tijd toen Israel vanuit Egypte nog door de woestijn liep. Je kunt alles zo nalezen in de eerste bijbelboeken, de 5 boeken van Mozes.

Kan er deels in mee gaan, elke religie heeft eigen voorschriften, vind het echter geen verontschuldiging om in de hedendaagse tijd dieren zo te martelen voordat ze geslacht worden.

Maar: nemen mensen dan wel een bloedtransfusie en wat is het verschil?

Er zijn ook religies die zeggen, God is liefdevol. Hij gaf materiaal om dieren minder te martelen. In de tijd boven beschreven was een scherp mes het enige wat ter beschikking stond tot het trekkende volk Israel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 03:42

Had toch echt verwacht dat gast m. als zijnde Historicus wel zou reageren op mijn teksten met als voorbeeld bijbelvoorschriften i.z. onverdoofd/ritueel slachten confused
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 07:46

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 10:08

Het valt ook in dit artikel weer extra op hoe ondeskundig de christelijke partijen reageren. Een spuitje voor verdoven brengt giftige stoffen in een dier. Voor mij niet belangrijk, maar dat zou een reden kunnen zijn het vlees rein te houden. Een kogel (schietmasker) brengt geen gif in bij het dier, is dus niet onrein.

Reine dieren zijn er, buiten biologisch gehouden dieren niet.

Iedereen weet toch hoe dieren worden volgestopt met allerlei rotzooi om snel dik te worden, en hoeveel van hun leven in de natuurlijke behoeftes ze dagelijks wordt ontnomen. Dat geeft al veel stress bij deze stumperds, dan komt er voordat ze dood moeten nog even de levende slacht bij.
Bah. Levenslang gevangenisstraf, dan mogen ze even naar buiten van de stal naar de veewagen om vervolgens levend de hals doorgesneden te krijgen.

Zeer dieronvriendelijk en een vorm van legale dierenmishandeling. Zowel de rituele slacht als het houden van dieren in megastallen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 10:10

Dat is één van de redenen waarom ik minder moeite heb met wild.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 11:55

Zeker als wild vakkundig geschoten wordt door erkende jagers om de populatie in stand te houden is één kogl genoeg om snel te doden.

Anders vind ik het als er met pleziertochtjes wordt gejaagd enkel om een doel te raken wat dan toevallig leeft. Vaak zie je dat aangeschoten dieren hierna dagenlang bloedend rondlopen totdat ze het loodje leggen.
Zoals dat nog steeds voorkomt bij rijke lui met grote eigen gebieden. Onze Quin, Maxima en aanhang vinden dat een leuke hobby.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 11:58

Jagen voor de lol vind ik geen sport, behalve dan kleiduiven schieten. Fazanten noemen ze in Engeland ook niet voor niets "game birds", die worden uitgezet om ze daarna af te knallen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 12:04

Daar hebben ze ook de leuke gewoonte om kalveren met een foutje op te voeren aan meutes jachthonden. Dan blijft de jaagdrift er beter in volgens de kerel die dit deed.
Worden in de stal doodgeschoten, waarbij de andere beesten zich al half dood schrikken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 13:20

Wipje schreef:
Daar hebben ze ook de leuke gewoonte om kalveren met een foutje op te voeren aan meutes jachthonden. Dan blijft de jaagdrift er beter in volgens de kerel die dit deed.
Worden in de stal doodgeschoten, waarbij de andere beesten zich al half dood schrikken.

Nou ja! Dit lijkt me toch echt niet nodig...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 14:53

Ja, daar was nog niet zo lang geleden een item over in een nieuwsrubriek, heb ik maar snel afgezet. Ik weet wat er allemaal voor ellendigs gebeurt maar ik hoef het echt niet te zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyma 18 apr 2011, 18:43

Wipje,
Krijgen biologisch gehouden dieren nooit antiobiotica of daaraan verwante medicatie ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 09:19

Sorry voor het late antwoord Marya.
Nee, biologisch gehouden dieren krijgen geen AB ter preventie van ziektes.
Ze worden natuurlijk wel behandeld door een veearts als dat nodig is, maar juist bij biologisch gehouden dieren is de controle hierop superstreng.
Mooie bijkomstigheid is dat biologisch vlees beter smaakt. Wij eten nog af en toe een beetje biologisch vlees en de smaak is gewoon beter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 16:34

Wij eten regelmatig biologisch vlees. Helaas kan het niet altijd omdat het er of niet is, of zoveel duurder dat het niet binnen het budget ligt (hebben een vast budget elke week).
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 17:52

Wipje schreef:
Sorry voor het late antwoord Marya.
Nee, biologisch gehouden dieren krijgen geen AB ter preventie van ziektes.
Ze worden natuurlijk wel behandeld door een veearts als dat nodig is, maar juist bij biologisch gehouden dieren is de controle hierop superstreng.
Mooie bijkomstigheid is dat biologisch vlees beter smaakt. Wij eten nog af en toe een beetje biologisch vlees en de smaak is gewoon beter.
Nee, oké, ze krijgen geen AB ter preventie van ziektes, maar als ze wél AB nodig hebben ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 20:48

Ik weet er niet veel van Marya, maar ik denk dat ze dan wel AB krijgen. Als het goed wordt gebruikt (dus niet ter preventie) dan kan dat ook gewoon. Overigens wordt er in Nederland niet zo snel AB voorgeschreven voor mensen, alleen als het echt noodzakelijk is en er wordt op het hart gedrukt dat de kuur volledig moet worden afgemaakt. Controle hierop bestaat echter niet. Er zijn veel mensen die halverwege stoppen met een kuur omdat ze zich beter voelen. Dat de betreffende bacterie dan nog niet geheel weg is uit het lichaam en daardoor een resistentie tegen het betreffende antibioticum kan opbouwen, weten veel mensen niet en als ze het wel weten, kan het ze misschien niet schelen.

In andere landen (geen idee welke landen overigens) wordt vaker AB voorgeschreven, ook voor een gewone verkoudheid. Dat werkt natuurlijk niet, maar heeft ook als bezwaar dat eventueel aanwezige bacteriën in het lichaam resistent worden tegen AB. Kun je nagaan als het ter preventie aan dieren wordt gegeven. Er worden dan hele bacteriestammen resistent tegen vele soorten AB.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 20:52

Het gaat mij erom, wát nu precies "onrein" inhoudt.
Volgens mij zijn er heel weinig dieren, die geen sporen van medicatie+toevoegingen hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 20:58

Ruwweg, dieren die niet uitsluitend planten eten zijn onrein, zowel voor Joden als voor Moslims. Roofdieren mogen niet gegeten worden, aaseters ook niet (bijv. paling).
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptydo 21 apr 2011, 21:04

In principe zullen koeien ook af en toe wel vlees eten, ik denk dat ze soms best wel insecten (spinnen, teken) binnen zullen krijgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyvr 22 apr 2011, 19:36

Jammer dat biologische producten zo duur zijn beekje. Arbeidsintensief is daarvan denk ik de hoofdzaak. Biologische kasgroentes zijn minder duur. De biologische veeboeren trachten ziektes met homeopatische middelen op te lossen, maar soms is er toch iets chemisch nodig.
Men zegt dat met de gifstof die in groenten (ook biologische) gevonden zijn, biologisch dus niet gezonder is. Vlees van biologische aard is wel gezonder omdat dat geen AB bevat.

Als je echt helemaal zeker wilt zijn geen overmaat van AB of gif door bemesting binnen te krijgen moet je geen vlees eten of ecologisch vlees. Bij die leefwijze wordt de eigen cirkel rond gemaakt. Mest van de eigen ecologisch gehouden dieren, dan is er buiten natuurlijk de troep in de lucht geen enkele chemische toevoeging meer, en dat is het mooist. Maar, onbetaalbaar.

Het fijne van rein vlees weet ik niet precies. Wel dat runderen geiten etc. geen bloed meer mogen bevatten voor ze gegeten worden. Vandaar het doodbloeden, als er nog een spoortje bloed te vinden is na het verbloeden wordt het dier weggegooid. Dus, als je het zo bekijkt is ritueel onverdoofd slachten helemaal onnodig.

Koeien geiten etc. zijn grazers die geen dierlijke voeding eten.

Varkens ziet men als onrein omdat dat alles eters zijn.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyvr 22 apr 2011, 21:46

Geen vlees eten is geen optie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyvr 22 apr 2011, 21:52

Ik eet wel vlees, maar biologisch, ook biologische vleeswaren en biologische groente. Het is inderdaad duurder, maar je hoeft toch geen kilo vlees per dag te eten? 75 gram vlees per dag is voldoende en dat kan de kop niet kosten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyvr 22 apr 2011, 22:10

Ik eet zo vaak mogelijk biologisch vlees, maar helaas is het niet altijd mogelijk. Vervangers als vis en eieren zijn wel mogelijk. Bij vis let ik erop dat het duurzaam is gevangen. Bij eieren eet ik het liefst vrije uitloop, maar als ik op al die dingen let, dan eet ik wel een stuk duurder dan wanneer ik er af en toe niet op let. Bovendien moet ik al op zoveel dingen letten die het leven een stuk duurder maken, dat ik er niet altijd op kàn letten of iets biologisch is of ecologisch verantwoord. Ik ben vaak al blij als ik iets vind dat we allemaal kunnen eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyvr 22 apr 2011, 22:12

Wat kost een liter gewone halfvolle melk? Ik weet dat niet eens meer omdat wij geen gewone melk kunnen gebruiken. Ik weet wel wat vervangers, die wij mogen en kunnen gebruiken, per liter kosten, namelijk € 2,10.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyza 23 apr 2011, 16:49

Nog even over rein en onrein.
Ik ben dan met name geïnteresseerd, wát in een religie als geestelijk onrein wordt gezien.

Ik kwam dit tegen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiniging_(religie)


Ik kan me herinneren, dat in de RKkerk er ook regels goldden voor de "onreine" vrouw.

http://www.bijbel.net/wb/?j=lv%2012
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Emptyza 23 apr 2011, 17:35

Beekje, in alle religies komt het reinigen voor. Meestal is het enkel nog symbolisch, zoals inderdaad een priester zijn vingers in een bakje water doopt en soms giet iemand er water overheen voor hij brood en wijn aanraakt. Als je er zin in hebt, hier staat de betekenis van de rk kerk zo'n beetje zoals het eeuwen geleden gebeurde.

http://www.bijbel.net/wb/?j=lv%200

Bij dopen wordt ook water gebruikt, in de meeste religies, er zijn bijv. in de Pinkstergemeente en Baptistenkerk gewoontes om iemand helemaal kopje onder te laten gaan ter doop. Als je er zin in hebt, onderstaand gaat zo'n beetje over dieren en slachten.

http://www.bijbel.net/wb/?j=ex%2012&hr=1831&b=dieren,slachten#v1831

In de hedendaagse christelijke kerken zien ze onverdoofd slachten als iets wat lang geleden gebeurde, het hoeft dus niet meer.



Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onverdoofd slachten   Onverdoofd slachten - Pagina 8 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Onverdoofd slachten
Terug naar boven 
Pagina 8 van 17Ga naar pagina : Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 17  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DE ROMMELZOLDER :: AKTUEEL politiek en maatschappij :: RELIGIE-
Ga naar: