DE ROMMELZOLDER
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

DE ROMMELZOLDER


 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 We gaan een droge tijd tegemoet

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 24 apr 2011, 18:39

Beekje schreef:
Vanmiddag hebben we een intense stort- en onweersbui gehad.
Hier is geen drup gevallen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 24 apr 2011, 18:52

Hier ook niet hardstikke droog hier.Net de tuin gesproeid en mijn bakken die kunnen er weer ffe tegen aan.
De moestuin bak ook die moet elke dag ffe gesproeid worden ffe geen zin om met gieters te slepen dan maar ffe met de tuinslang.
Langzaam aan komt er al eea op ook in de bakken.Maar een verfrissende bui kan geen kwaad,maar dan 's nachts en overdag weer mooi graag Wink.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 09:33

'k zag net dat er behoorlijk wat branden zijn(geweest), dus best zorgelijk voor de brandweer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 09:36

Ja eng. In Frankrijk ben ik ook wel eens bang voor bosbrand, we hebben er een keer vlakbij gezeten in de Herault, het is een angstaanjagend gezicht, je voelt de hitte van een afstand en je ziet het vuur gewoon op je afkomen, het was nog heel ver weg. Wij moesten dezelfde richting uit als de Canadairs die af en aan vlogen, gelukkig reden wij van het vuur af richting Camarque.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 09:51

Lijkt me ook Marijke, ik heb begrepen dat in Italie, Portugal, Spanje ook wel eens brand wordt gesticht, door projektontwikkelaars, is dat in Frankrijk ook zo, of is het toch nalatigheid enz?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 10:36

Of gewoon brandstichting. Ik heb een keer goed in de rats gezeten in midden Frankrijk, we hadden daar een gite midden in het bos, dat was tijdens de hittegolf in 2003. Het was niet te harden, we konden 's avonds tegen een uur of negen buiten zitten, gelukkig had de gite dikke muren. Op een goeie, of kwade, dag begon het te onweren, eerst droog en dat is doodeng. Zoals vaak in Frankrijk lopen de electriciteitskabels boven de grond, ik heb er op het platteland wel hooiwagens tegenaan zien rijden, breekt zo'n kabel dan is het risico op een vonk heel groot. Gelukkig begon het na een paar uur ook te regenen en niet zo zuinig ook. Ik heb heel wat zwaar onweer meegemaakt, ook in Turkije maar dit duurde bijna de hele nacht, de stroom was uitgevallen maar ik ben altijd goed voorbereid, er gaan altijd waxinelichtjes mee. De volgende ochtend vond de boer die vlakbij woonde zijn fokstier dood in de wei, bliksem. Mijn hond heeft de hele nacht trillend tussen ons in gelegen, we moesten haar vasthouden want ze werd helemaal gek. Aan het eind van de dag na het onweer was de zandvlakte die de tuin was helemaal met mini grassprietjes bedekt, alles was ineens groen in plaats van grijs en we konden buiten zitten zonder meteen te veranderen in een plasje.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 10:53

Er is al code rood afgegeven voor de provicies Noord-Brabant, Limburg en Utrecht. En verder volgens mij voor gedeeltes van provincies.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 11:35

Da's idd akelig vroeger toen we onderweg waren richting Portugal ik was nog kind en in Spanje de nachtelijke stop hadden met de auto en sleurhut.Ik zag ineens iets raars oranje licht keek naar buiten stond verderop een deel bos in de fik we wisten niet hoe snel we daar weg moesten zijn da's echt eng om te zien.Gzd wel een stuk verder,maar wat je al zegt je voelt die hitte al van grote afstand.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 11:49

Jaren geleden waren we in Turkije in Millipark, dat is een natuurgebied niet ver van Kusadasi. Ik vond het heel eng, je kon met de auto nauwelijks vn de overvolle parkeerplaats wegkomen. We zaten wel aan het strand maar overal om ons heen was struikgewas en verder naar boven was het een vrij dicht bos. Er werd volop gebarbecued onder de bomen, de vonken vlogen door de lucht. Ik was blij dat we na een paar uur wegreden. Eén of twee dagen nadat we weer thuis waren hoorde ik dat er een enorme brand had gewoed in een groot deel van het gebied.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 13:17

Eigenlijk zien we elk jaar wel weer blusvliegtuigen overkomen in z-Frankrijk. Ook een reden waarom we onze stacaravan niet tegen de bosrand wilden hebben. We staan nu vrij open met naast ons 2 vijgenbomen (met daaronder een blusapparaat) en achter ons één redelijk grote boom. Officieel is bbq'en met open vuur daar verboden maar niemand trekt zich er iets van aan. Wel let de beheerder extra goed op bij de losse kampeerders.

Vorig jaar waren we eind augustus een weekje naar Spanje geweest en eenmaal terug op onze camping was het er al aardig stil. Manlief stak 's avonds de bbq aan en terwijl de worstjes lagen te roken, kwam er een helicopter aanvliegen en bleef vlak boven ons hangen. Een man maakte vanuit het raampje gebaren naar ons. We hebben het (wijn)glas geheven en toen vertrokken ze weer. De campingbeheerder was in de buurt maar hij wist niks van een bbq-verbod. Hij vertelde dat er de vorige dag een bosbrand geweest was ten noorden van een naburige stad dus waren ze extra alert op rookontwikkeling.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 18:54

Bij code rood (en oranje overigens ook, die geldt nu in Gelderland en Overijssel) geldt er een stookverbod voor tuinafval en zijn roken, barbecuen en andere vormen van open vuur verboden. Sommige natuurgebieden zijn afgesloten voor publiek.

Op de kaart van Nederland zijn hele gebieden grijs, dat betekent dat ze daar (nog) geen meetstations hebben, daaronder vallen bijvoorbeeld Drenthe en de hele kuststrook.

http://www.natuurbrandgevaar.nl/
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyma 25 apr 2011, 18:55

Ik vind het wel een mooi gezicht, we hebben ze ook over de Rhone zien scheren toen er in de buurt van Condrieu een brand was. Er doet trouwens een verhaal de ronde (Broodje Aap?) dat er ooit na een bosbrand een dode duiker in een boom was gevonden, compleet met persluchtflessen. Vermoedelijk door een Canadair mee opgeschept en boven een bosbrand gedumpt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 06:04

Deken van pollen houdt aan
Uitgegeven: 26 april 2011 07:36
Laatst gewijzigd: 26 april 2011 07:35

AMSTERDAM - De gelige stof die in veel plaatsen op autodaken is te zien komt door een bijzonder hoge hoeveelheid pollen in de lucht. Ze blijven liggen door een gebrek aan regen, zei Arnold van Vliet van de Natuurkalender dinsdagochtend op Radio 1.
© NU.nl/els baxHet gaat niet, zoals sommige mensen denken, om zand uit de woestijn dat in Nederland is neergedwarreld.

De pollen die nu in de lucht hangen komen voor het grootste gedeelte van berken. Over enkele dagen zijn die uitgebloeid, maar dan gaan allerlei eiken en beuken bloeien. De pollen van deze bomen geven minder hooikoortsklachten.




Appelbomen

Van Vliet kan zich niet herinneren dat er zoveel pollen in de lucht hingen. Door het zonnige weer bloeien de fruitbomen een stuk eerder dan normaal. "Appelbomen beginnen normaal vanaf 7 mei in bloei te komen, maar de meeste appelbomen hebben de bloei al gehad."

Tot nu toe hebben de bomen en planten volgens hem weinig last gehad van het gebrek aan water, maar als de droogte aanhoudt kan het bloeien snel voorbij zijn.

Bron: NU.nl

Geen wonder dat mijn neus 's ochtends potdicht zit en dat ik me suf nies, zelfs mijn balkontafeltje kreeg een geel waasje, lekker gemengd met roet van het verkeer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 08:15

Alles is geel mijn neus zit dicht ,maar is denk ik toch die verkoudheid waar ik momenteel last van heb alles zit pot dicht meende ook eerste instantie door al dat stuifmeel.Er zijn veel mensen verkouden en op mijn werk had ik een aantal kids die flink verkouden waren .En die houden niet altijd de hand voor de mond als ze hoesten en proesten.


Ik kan de vensterbanken buiten en de tuintafel blijven afpoetsen na een tijdje is die weer kanariegeel van het stuifmeel.


Jaren geleden was het ook zo erg de ogen traanden uit mijn hoofd daar heb ik nu geen last van.Waren toen de berkenpollen dat is toen wel getest.Gek genoeg heb ik daar niet altijd last van.
Pas hadden de kids sportdag op de voetbalvelden daar kreeg ik wel last van mijn neus,maar of dat al die verkoudheid was dat is de goeie vraag.

Hooikoorts zit wel in de familie mijn (overleden)broer had dat in hevige mate.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 08:35

@arijke: Geen wonder dat mijn neus 's ochtends potdicht zit en dat ik me suf
nies, zelfs mijn balkontafeltje kreeg een geel waasje, lekker gemengd
met roet van het verkeer.@

Marijke, dan hoef jij geen tafelkleedje te gebruiken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 09:03

De berkenpollen komen eraan. Het ene jaar heb ik meer last van hooikoorts dan het andere, vorig jaar viel het mee, nu zit ik potdicht. Vanochtend moest ik vier telefoontjes plegen waarvan twee zogenaamde "pistelefoontjes", ben eerst maar met neusspray aan de gang gegaan om mezelf verstaanbaar te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 09:17

Naast mijn computer staat een notarislampje, het kapje is van zwart glas. Dat heb ik zo'n anderhalf uur geleden met een vochtig doekje afgenomen, de ramen en de balkondeur staan open maar overal zit een horretje voor, het hele kapje zit alweer onder het stof, het is echt bar en boos.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 17:29

Het is hier ook érg stoffig. De auto's zitten onder, ook direkt na het wassen al.

Mijn man had vorig jaar érg last van hooikoort, maar nu (afkloppen) nog niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 17:40

Geen nood, er komt morgen regen en wind, dus dan lost het wel wat op.
Ik heb makkelijk praten, want heb geen hooikoorts, maar het lijkt me niet prettig, als ik dat bij buuf zie, daar lopen er twee te snuiten en snotteren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 18:09

Sommige mensen zijn er echt ziek van, ik gelukkig niet, soms heb ik last van mijn ogen maar meestal beperkt het zich tot veelvuldige niesbuien die kilometers verderop te horen zijn. Als ik verkouden ben voel ik een niesbui aankomen, bij hooikoorts niet, dan is het een plotselinge explosie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 18:16

Ooooo....ben jíj dat?????
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 19:01

Best mogelijk. Als ik ergens op visite ben of in een winkel schaam ik me dood maar ik kan het niet tegenhouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 26 apr 2011, 21:21

Ik ben ook allergisch voor berkenpollen (en zoon ook). Hij heeft meer last van hooikoorts en ik van de kruisallergieën met de berk. In onze gemeente staan veel berken helaas.

De auto was ik pas als het gele stuifmeel (dat dus van de berk komt) uit de lucht is, anders kun je blijven wassen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptywo 27 apr 2011, 15:06

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptywo 27 apr 2011, 15:09

Te zot voor woorden dat er nog zo'n groot gebied is in Nederland waar (nog) geen meetstations staan. Zo krijg je natuurlijk nooit een goed overzicht.

Voor de duidelijkheid de kaart nog een keer:

http://www.natuurbrandgevaar.nl/
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:05

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:10

Wat is er nou zo leuk aan brand stichten? Dan bedoel ik niet brand stichten omdat iemand weigert een perceel bos te verkopen aan een investeerder die er wil gaan bouwen maar gewoon brand stichten om iets te zien branden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:13

Geen flauw idee. Het is overigens niet bekend (gemaakt) of deze branden zijn aangestoken, maar je zou denken van wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:14

Ze hebben twee mensen aangehouden, zonder vuur is er geen rook.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:14

Dat zullen ze niet zomaar doen lijkt me.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:22

Vanmiddag zei ik, dat het misschien wel een leuk idee is, om komende week een dagje naar Schoorl en omgeving te gaan. Ik ben daar nog nooit geweest, en er stond iets over Schoorl in de krant.
Nu maar even niet, denk ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptyzo 01 mei 2011, 18:42

zo 01 mei 2011, 20:19
| lees voor

Jongens aangehouden na brand in Katwijk KATWIJK - De politie heeft zondagmiddag twee jongens van 13 en 14 jaar aangehouden, nadat er brand was uitgebroken in Katwijk. Dat liet de politie weten.


Rond 16.35 uur kwam er bij de politie een melding over brand in de duinen. Het vuur woedde in een gebied van 400 vierkante meter. Een getuige wees de politie naar twee jongens, die in de buurt van de brand waren gezien.

De jongens uit Katwijk en Noordwijk verklaarden op het politiebureau dat ze vuurtje hadden gestookt in de duinen. Het is nog niet zeker of de grote brand het gevolg is van hun vuurtje.

Bron: Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Emptydi 03 mei 2011, 12:41

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: We gaan een droge tijd tegemoet   We gaan een droge tijd tegemoet - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
We gaan een droge tijd tegemoet
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DE ROMMELZOLDER :: AKTUEEL politiek en maatschappij :: MILIEU en WEER-
Ga naar: